Leken i sentrumLeken er barnas aller viktigste aktivitet, den utgjør en stor del av barnas hverdag. Den er først og fremst til glede for barna, men leken er også en arena for læring.
I leken bearbeider barna sorger og gleder, utvikler vennskap og samhandling, humor og glede. I leken handler det om å gi og ta, styre og kunne innordne seg, samarbeide og løse konflikter. For å ta barna og leken på alvor har vi prøvd å legge dagsrytmen til rette slik at det skal bli rom for mye lek og lite avbrytelser. Vi tilstreber å være deltakende og observerende i barnas lek Sosial kompetanse
Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulke situasjoner. Kompetansen kommer til uttrykk i barnas evne til å ta initiativ og til å opprettholde vennskap.
Vennskap er viktig for barna i barnehagen, også for de aller minste. Noen barn skaffer seg lett venner og har et fint samspill med de andre barna, mens hos andre trengs det mer trening og tilrettelegging for at vennskap skal dannes. Vi har som mål at alle barna skal ha venner i barnehagen og føle tilhørighet med de andre barna, samtidig med at de har et godt selvbilde. Ifølge den danske barnepsykologen Jesper Juul oppnår vi det når vi ser og bekrefter barna som den de er og ikke bare for det de gjør. |
Barnas medvirkning-si ja dersom du kan, si nei dersom du må
For å skape trivsel hos barna er det viktig at de har innvirkning på sin egen barnehagehverdag. Vi legger til rette for at barna kan velge mange aktiviteter selv. Når vi har grupper velger vi tema-arbeid utfra hva vi mener barna er opptatt av. Vi har også faste barnesamtaler der en voksen og barnet har "møte". Her får barna anledning til å snakke med en voksen alene om hvordan de har det i barnehagen. Samtalen vil være med og støtte opp under barnas utvikling i å hevde egne tanker, meninger og behov. Den viktigste delen av barns medvirkning ligger i hvordan vi voksne møter barna. Vi skal være lydhøre for barnas ønsker og behov. Ikke alle barn kan utrykke seg gjennom språket. Da er det viktig at vi er engasjert, anerkjennende og at vi observerer og kjenner barna så godt at vi kan legge til rette for en god tid i barnehagen. Natur og uteliv
Å være ute i naturen gir positive erfaringer. Det er mindre konflikter når vi er ute, vi har større plass, og vi kan utforske mye spennende i naturen. I tillegg får barna betydelig bedre motorikk av å være mye ute. Ved å lære barna å bli glad i naturen håper vi at de også får holdninger som gjør at de ønsker å ta vare på miljøet.
Barnehagen ligger i fine natur-omgivelser. Vi har lavvo, stormkjøkken og bål-panne som vi ofte tar med på tur. Vi tar med matpakke eller lager mat ute. Dette synes barna er spennende og det øker iveren etter å komme seg ut på tur. Vi ønsker å være ute uansett vær. Hver avdeling har en fast turdag i uken. I tillegg prøver vi å komme oss ut i skogen når anledningen byr seg. |
Fagområdene fra Rammeplan for barnehagen
Rammeplanen stiller krav til at barnehagen skal være innom 7 ulike fagområder i løpet av et år. Arbeid med dette kan være i formelle situasjoner som i grupper, 5-årsklubb og andre styrte aktiviteter. Vi er også innom fagområdene i uformelle situasjoner gjennom aktiviteter og samtaler. I arbeidet med fagområdene skal vi ha prosessmål, det er selve arbeidet som er viktig, og ikke resultatmål. Vi legger tilrette for at hvert barn får utvikle seg og lære i sitt eget tempo. Mer om hvordan vi jobber med fagområdene finnes i virksomhetsplanen vår.
De syv fagområdene er:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
- Antall, rom og form
Hovedsatsningsområde 2025-2026: Språksprell!
Sammen skal vi utforske språk og lek i samspill med andre!
I barnehageåret 2025-2026 har vi valgt å fordype oss i satsingsområde «Språksprell». Satsingsområdet er valgt ut ifra personalets ønske om fordypning og utvikling.
Vårt overordnede mål er å sammen med barna utforske, undre og utvikle oss med ord, lyd og eventyr.
Vi følger rammeplan for barnehager i planlegging, utføring og evaluering av alt pedagogisk arbeid. I Rammeplan for barnehager står det at barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Barna skal støttes gjennom dialog og samspill i å kommunisere, lytte, forstå og skape mening. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Vi vil fordype oss i prosjektarbeid knyttet til eventyr, sang og rytmer, og øke vårt fokus i det daglige på språk, rim og regler. Vi observerer at sang, rim og regler knytter barnegruppen sammen, og mestring over å ha lært noe sammen i felleskap skaper glede og engasjement.
Sammen skal vi utforske språk og lek i samspill med andre!
I barnehageåret 2025-2026 har vi valgt å fordype oss i satsingsområde «Språksprell». Satsingsområdet er valgt ut ifra personalets ønske om fordypning og utvikling.
Vårt overordnede mål er å sammen med barna utforske, undre og utvikle oss med ord, lyd og eventyr.
Vi følger rammeplan for barnehager i planlegging, utføring og evaluering av alt pedagogisk arbeid. I Rammeplan for barnehager står det at barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Barna skal støttes gjennom dialog og samspill i å kommunisere, lytte, forstå og skape mening. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Vi vil fordype oss i prosjektarbeid knyttet til eventyr, sang og rytmer, og øke vårt fokus i det daglige på språk, rim og regler. Vi observerer at sang, rim og regler knytter barnegruppen sammen, og mestring over å ha lært noe sammen i felleskap skaper glede og engasjement.
Barnehage + skole =sant
Vi følger Bjørnafjorden kommunes overgangsplan fra barnehage til skole. Dette innebærer bl.a. møter med læreren barnet skal ha i 1. klasse. Her overfører vi muntlig informasjon om barnet (hvis foreldrene samtykker til dette). På denne måten kan læreren få vite hva barnet mestrer, og hva som kan være utfordrende. Erfaringen viser at dette er med på å gjøre oppstarten på skolen lettere for barnet. Skolen får også informasjon om hvilke tema vi har jobbet med i barnehagen, hvilke sanger vi synger osv.
I arbeid med barn med spesielle behov har vi en egen overgangsplan som innbefatter flere møter med skolen, foreldrene og PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste). |